Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą pod nazwą Stomatologia Cyfrowa
I. Postanowienia
Stomatologia Cyfrowa jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie:
- Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) i przepisów wydanych na jej podstawie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697).
Do wykonywania zadań przez Stomatologię Cyfrową ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.
II. Podmiot leczniczy
- Stomatologia Cyfrowa jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej.
- Adres siedziby podmiotu leczniczego: ul. Wojciechowskiego 9, 71-476 Szczecin, woj. zachodniopomorskie.
III. Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem Stomatologii Cyfrowej jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań stomatologicznych służących przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
- Do zadań Stomatologii Cyfrowej w szczególności należą:
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii, w ramach kompetencji lekarza stomatologa oraz higienistki stomatologicznej.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, chirurgii stomatologicznej, implantologii oraz ortodoncji.
- Prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej, a także profilaktycznej.
- Współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia.
IV. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
W ramach jednostki organizacyjnej pn. „Stomatologia Cyfrowa” wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne:
- Poradnia stomatologiczna,
- Poradnia periodontologiczna oraz chorób błon śluzowych przyzębia,
- Poradnia ortodontyczna,
- Poradnia protetyki stomatologicznej,
- Poradnia chirurgii stomatologicznej i implantologii,
- Poradnia fizjoterapii układu stomatognatycznego,
- Dział promocji zdrowia,
- Pracownia rentgenodiagnostyki stomatologicznej,
- Pracownia tomografii komputerowej CBCT.
V. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest Szczecin (71-476), ul. Wojciechowskiego 9.
VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
- Osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń;
- Elektronicznego pod adresem mailowym: rejestracja@rtg-stomatologiczne.pl;
- Telefonicznego pod numerem telefonu +48 796 88 99 88.
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji.
- W Rejestracji pacjent zobowiązany jest wypełnić stosowne dokumenty, dotyczące danych oraz wywiadu zdrowotnego.
- W każdym przypadku, gdy istnieje potrzeba potwierdzenia tożsamości osoby, pacjent zobowiązany jest okazać dowód tożsamości.
- Pacjent może złożyć pisemne oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci (brak wypełnionej rubryki w karcie jest równoznaczny z nieupoważnieniem nikogo).
- Po zarejestrowaniu się do lekarza, pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym gabinecie lekarskim.
- Na pierwszą wizytę pacjent zgłasza się 10 minut wcześniej, w celu założenia dokumentacji medycznej oraz zapoznania z regulaminem.
- W przypadku, gdy pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, jest zobowiązany ją wcześniej odwołać lub przełożyć na inny termin.
- Terminy wizyt powinny być odwoływane do 3 godzin przed planowaną wizytą tylko poprzez wysłanie SMS na nr tel. +48 796 88 99 88 lub poprzez wysłanie maila na adres: rejestracja@rtg-stomatologiczne.pl.
- Niestawienie się pacjenta na wizytę przy braku wcześniejszej (min. 3 godz. przed umówionym terminem wizyty) informacji o jej odwołaniu jest odnotowywane w dokumentacji pacjenta. Pacjent jest wówczas zobowiązany na poczet każdej kolejnej zarezerwowanej wizyty wpłacić kaucję w wysokości 200 zł. W przypadku niezgłoszenia się na zarezerwowaną wizytę i niepowiadomienia wcześniejszego o tym Gabinetu Stomatologia Cyfrowa, kaucja zostaje rozliczona jako opłata za dostępność lekarza i personelu, w przypadku stawienia się na wizytę lub odwołania z właściwym wyprzedzeniem (do 3 godz. przed planowanym rozpoczęciem wizyty), kaucja zostaje zwrócona.
- Za zgodą lekarza prowadzącego, pacjent, który chce anulować wizytę, może wskazać na termin swojej wizyty innego pacjenta, o ile czas wizyty wskazanej osoby będzie odpowiadał czasowi zarezerwowanej przez pacjenta wizyty. Jeśli wskazana osoba stawi się o określonym czasie i wizytę odbędzie, kaucja za rezerwację wizyty zostaje zwrócona pacjentowi, który pozostawił kaucję lub może zostać zatrzymana na poczet kolejnej zarezerwowanej przez niego wizyty.
- Spóźnienie pacjenta na umówioną wizytę powyżej 15 minut może skutkować odmówieniem udzielenia świadczenia stomatologicznego przez lekarza.
- Zgoda pacjenta na badanie i świadczenie medyczne:
- Zgodnie z Art. 17 i Art. 26 ustawy z dnia 6.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.08.52.417) zgoda na badanie lub świadczenie medyczne – niebędące zabiegiem operacyjnym lub niestwarzające podwyższonego ryzyka dla pacjenta – jest wyrażana w formie ustnej lub dorozumianej – konkludentnie (przez takie zachowanie pacjenta, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny).
- Forma pisemna zgody niezbędna jest w sytuacjach, gdy konieczny jest zabieg operacyjny lub zastosowanie metody leczenia albo diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta.
- Zgoda pisemna na udzielenie świadczenia musi być złożona przez pacjenta przed rozpoczęciem leczenia z zakresu endodoncji, protetyki, chirurgii, implantologii, periodontologii, ortodoncji a także przed zabiegiem wybielania zębów.
- W całym obiekcie podmiotu leczniczego obowiązuje bezwzględny nakaz noszenia maski ochronnej chirurgicznej lub FFP2, FFP3, szczelnie zakrywającej usta i nos. W przestrzeni obiektu maskę można zdjąć wyłącznie na polecenie personelu. Zaświadczenia o przeciwwskazaniach do noszenia maski nie są honorowane.
- Bezpośrednio po wejściu do obiektu obowiązuje nakaz umycia i dezynfekcji rąk z wykorzystaniem osprzętu udostępnionego w przedsionku budynku.
VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- Realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony, określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie.
- Kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków.
- Dbałość o należyty wizerunek Stomatologii Cyfrowej.
- Zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu.
- Przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, Karty Praw Pacjenta.
- Wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach lub poleceniach przełożonego.
- Do podstawowych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Stomatologii Cyfrowej należą:
- Badanie i porady lekarskie,
- Działania diagnostyczne,
- Udzielanie pierwszej pomocy doraźnej,
- Profilaktyka stomatologiczna,
- Świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej,
- Świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej,
- Świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej,
- Świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej,
- Świadczenia z zakresu periodontologii,
- Świadczenia z zakresu ortodoncji,
- Świadczenia z zakresu implantologii stomatologicznej,
- Prowadzenie dokumentacji medycznej.
- Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego regulują odrębne, wewnątrzzakładowe przepisy o treści ustalonej przez właściciela podmiotu.
- Stomatologia Cyfrowa powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego przez podmiot leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
VIII. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Gabinet Stomatologia Cyfrowa w realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi i innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.
- W sytuacji, gdy podmiot leczniczy nie jest w stanie zapewnić niezbędnej kompleksowości w ramach udzielanego świadczenia, bądź wymagana jest konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca świadczeń udziela pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, które mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym przypadku. W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub do leczenia stacjonarnego.
IX. Postępowanie z dokumentacją medyczną
- Stomatologia Cyfrowa prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Dokumentację, o której mowa powyżej udostępnia się w szczególności na wniosek:
- Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia.
- Podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
- Organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru.
- Ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem.
- Zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- Do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego.
- Poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii.
- Poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
- Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej
- Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentom lub osobom przez nich pisemnie upoważnionym do wglądu do dokumentacji medycznej za życia pacjenta lub po jego śmierci, zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Pierwsza kopia udostępnianej dokumentacji pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu jest nieodpłatna. Przy kolejnym udostępnianiu tych samych dokumentów jest pobierana opłata.
- Za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej opłata nie wyższa niż 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
- Za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej pobierana jest opłata nie wyższa niż 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, pobierana jest opłata nie wyższa niż 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
- Podmiot leczniczy nie wykonuje zapisu danych, o których mowa powyżej, na urządzeniach pamięci masowej (pendrive, dysk zewnętrzny itp.) pacjentów.
X. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie pobierania opłat
- Gabinet Stomatologia Cyfrowa nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a co za tym idzie wszelkie świadczenia są odpłatne.
- Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w siedzibie podmiotu oraz na stronie internetowej https://rtg-stomatologiczne.pl/cennik
- Rozliczanie płatności za usługi w walutach obcych:
- Podmiot leczniczy nie wystawia faktur w walutach obcych.
- W przypadku zapłaty w walucie obcej waluta przeliczana jest według kursu NBP z dnia płatności.
XI. Warunki rękojmi
- W medycynie nie ma gwarancji, jest rękojmia.
- Zasady rękojmi Stomatologia Cyfrowa:
- Wypełnienia, leczenie kanałowe – 2 lata, (leczenie kanałowe z wypełnieniem kanału gorącą gutaperką pod mikroskopem – 5 lat).
- Protezy częściowe i całkowite – 0,5 roku.
- Stałe uzupełnienia protetyczne (mosty, korony, licówki) – 2 lata.
- Implanty (bez uzupełnienia protetycznego) – 5 lat.
- Warunkiem utrzymania rękojmi jest dokonanie płatnego badania kontrolnego min. co 6 miesięcy (lub częściej, według zaleceń lekarza)!
- Rękojmia nie obejmuje:
- Prac tymczasowych, np. koron tymczasowych, protez natychmiastowych osadzonych bezpośrednio po usunięciu zębów, a wymagających po pewnym czasie podścielenia.
- Prac, przy wykonaniu których pacjent został poinformowany o ograniczonej rękojmi lub jej braku.
- Leczenia kanałowego, które jest konsekwencją leczenia próchnicy głębokiej, sięgającej do miazgi zęba.
- Leczenia zębów żywych po oszlifowaniu pod korony lub mosty, w których zachodzi konieczność leczenia kanałowego.
- Uszkodzeń powstałych w wyniku nieszczęśliwych wypadków.
- Wykonanych procedur medycznych, które zakończyły się niepowodzeniem, a wynikają z niewłaściwej higieny jamy ustnej.
- Procedur medycznych objętych przyjętym planem leczenia, w których leczenie zostało przerwane lub nie było realizowane w wyznaczonych przez lekarza terminach.
- Leczenia w przypadku przeprowadzenia leczenia interwencyjnego, gdy stan zdrowia wymaga kompleksowego leczenia, które nie zostało podjęte przez pacjenta.
- Leczenia w przypadku, gdy pacjent samowolnie zmienia kolejność zaplanowanych przez lekarza procedur.
- Wykonanych procedur medycznych w przypadku, gdy pacjent nie przestrzega zaleceń lekarza dotyczących postępowania po wykonanej procedurze medycznej (np. z wykonanym uzupełnieniem, miejscem pozabiegowym).
- Leczenia w przypadku, gdy pacjent dokonuje samodzielnych korekt, przeróbek, napraw uzupełnienia protetycznego.
- Leczenia w przypadku przeprowadzania wizyt korygujących uzupełnienia wykonane w Stomatologia Cyfrowa w innym podmiocie / IPL.
- Nieprzestrzegania zalecanych wizyt kontrolnych (jeśli lekarz nie zaleci innego terminu, to pacjent powinien się zgłosić min. 1 × 6 miesięcy)
- Naturalnego zaniku kości i zmian w przyzębiu.
- Choroby przyzębia.
- Istniejącego schorzenia współistniejącego mającego niekorzystny wpływ na układ żujący (np. cukrzyca, padaczka, osteoporoza, stan po napromieniowaniu, terapii cytostatykami i innych).
- Leczenia w przypadku występowania bruksizmu.
- W przypadku kompleksowego leczenia, które wymaga udziału specjalistów spoza Stomatologią Cyfrową, pacjent zachowuje rękojmię na leczenie wykonane w Stomatologia Cyfrowa wyłącznie w przypadku wykonania leczenia wskazanego w skierowaniu i przez lekarza wskazanego w skierowaniu. Przeprowadzanie innych zabiegów niewskazanych w skierowaniu lub przez innych lekarzy, oznacza rezygnację z prawa pacjenta do rękojmi na cały zakres leczenia kompleksowego w Stomatologii Cyfrowej (wykonanego wcześniej lub tego, które będzie wykonane w ramach dalszej realizacji planu leczenia).
XII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Gabinetami Stomatologia Cyfrowa kieruje kierownik placówki i reprezentuje ją na zewnątrz. Funkcję tę pełni dr n. med. Barbara Galińska.
- Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Gabinetu Stomatologia Cyfrowa oraz ponosi za nie odpowiedzialność.
- Podczas nieobecności kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
- Do obowiązków i uprawnień kierownika należy:
- Organizowanie i kierowanie pracą pracowników.
- Zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników.
- Podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii, rozwiązywania umów cywilno-prawnych.
- Kontrolowanie przestrzegania przez pracowników i osoby udzielające świadczeń na podstawie umów innych niż umowa o pracę, przepisów BHP i przeciwpożarowych.
- Przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej.
- Wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Stomatologii Cyfrowej.
- Nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych
- Zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych.
- Działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.
- Nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o niezbędnych kwalifikacjach.
XIII. Prawa i obowiązki pacjenta
- Pacjent ma prawo do:
- Poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel placówki.
- Świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej.
- Uzyskania rzetelnej informacji o stanie zdrowia, wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
- Wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnozy i leczenia.
- Natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
- Zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki – dr n. med. Barbary Galińskiej.
- Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie (przesłana na adres mailowy kontakt@rtg-stomatologiczne.pl).
- Na życzenie pacjenta lub w wyniku złożenia pisemnych uwag, wniosków i skarg udzielana jest odpowiedź na piśmie w terminie nieprzekraczającym 14 dni.
- Do obowiązków pacjenta należy:
- Przestrzeganie regulaminu organizacyjnego Stomatologii Cyfrowej
- Umycie i dezynfekcja rąk (z wykorzystaniem osprzętu udostępnionego w przedsionku budynku) jeszcze przed wejściem do poczekalni.
- Przestrzegania (na terenie całego budynku) bezwzględnego nakazu noszenia maski ochronnej chirurgicznej lub FFP2, FFP3, szczelnie zakrywającej usta i nos.
- W przestrzeni obiektu maskę można zdjąć wyłącznie na polecenie personelu.
- Zaświadczenia o przeciwwskazaniach do noszenia maski nie są honorowane.
- Przestrzeganie zakazu palenia wyrobów tytoniowych, e-papierosów oraz spożywania alkoholu i środków odurzających na terenie podmiotu leczniczego.
- Przestrzeganie higieny osobistej.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.
- Przestrzeganie zaleceń lekarza
- Anulowania wizyt z należytym wyprzedzeniem (min. 3 godz. przed planowaną wizytą)
- Dokonanie płatności po każdorazowo wykonanej wizycie.
- Pacjent nie ma prawa do nagrywania wizerunku i/lub głosu pracowników pracujących w Stomatologii Cyfrowej za pośrednictwem jakichkolwiek nośników, telefonów komórkowych, dyktafonów, tabletów i innych urządzeń komunikacyjnych.
XIV. Postanowienia końcowe
- Regulamin organizacyjny ustala dr n. med. Barbara Galińska.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go w rejestracji oraz na stronie internetowej https://rtg-stomatologiczne.pl.
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Stomatologii Cyfrowej.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.11.2021 roku.
Załącznik nr 1
Procedury postępowania w Stomatologii Cyfrowej podczas pandemii koronawirusa
Celem wdrażanych procedur jest zmniejszenie ryzyka dla pracowników placówki (usługodawcy) i pacjenta (usługobiorcy), ograniczenie liczby kontaktów na terenie placówki w danym przedziale czasowym w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem oraz kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii. W trakcie świadczenia usług w Stomatologii Cyfrowej należy wykonać następujące procedury:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom poprzez:
- Zachowanie fizycznej odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, minimum 2 m.
- Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie Kliniki, stosownie do możliwości.
- Wyposażenie obsługi Kliniki w środki ochrony indywidualnej w tym maski i przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby,
- Zapewnienie częstej wymiany powietrza w pomieszczeniach,
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Zalecenia dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
- Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
- zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).
- Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu.
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką; jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy po każdym pacjencie były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy, pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
- Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się pacjenci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, siedziska i oparcia kanap i krzeseł.
- Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
- Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie:
- Nie zaleca się uczestnictwa osób towarzyszących pacjentom, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne). Osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent.
- Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów należy układać tak, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni oraz w miarę możliwości unikać mieszania się pracowników w przypadku pracy zmianowej.
- Rekomenduje się utrzymanie co najmniej 2 m odległości między pacjentami.
- Należy ograniczać poruszanie się pacjentów po pomieszczeniu, aby zminimalizować możliwość kontaktów.
- Pacjent przy wejściu do przedsionka budynku ma obowiązek umyć i zdezynfekować ręce, przy wyjściu zaleca się również dezynfekcję rąk.
- Procedury w trakcie wykonywania usługi:
- W stosunku do pacjentów:
- Obowiązkowe noszenie masek przez pacjentów w całej przestrzeni obiektu, maski mogą być zdjęte wyłącznie na polecenie personelu.
- Zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie zabiegów.
- W stosunku do pracowników placówki:
- Obowiązkowe noszenie masek medycznych przez świadczących usługi oraz rekomendowane noszenie rękawiczek jednorazowych.
- W stosunku do pacjentów:
- Procedury zapobiegawcze w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u pracownika / obsługi:
- Obowiązek zapoznania personelu odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z wirusem SARS-CoV-2 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
- Pracownicy i obsługa podmiotu leczniczego powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skonsultować się telefonicznie ze stacją sanitarno- epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym odpowiedniego szpitala, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować o możliwości zakażenia koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach www.gis.gov.pl lub www.gov.pl/web/koronawirus, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie pacjentów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dodatkowych (klamki, uchwyty, itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u pacjenta:
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren placówki. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie pogotowia (numer tel. 999 albo 112).
- Jeśli pacjent znajduje się w placówce –czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do kierownika obiektu. Umożliwi to obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał, przeprowadzenia rutynowego sprzątania oraz zdezynfekowanie powierzchni dodatkowych (klamki, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz pacjentów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/ częściach obiektu, w których przebywał podejrzany o zakażenie pacjent i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/web/koronawirus oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Wstrzymanie przyjmowania pacjentów, powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.